Měřínská 85

zpět na úvod

jedna z "disciplín" akce místního odboru KČT Jiskra Měřín, akce Měřínská padesátka, letos se konal již 37 ročník. Pravidelně se zúčastňuje cca 300 lidí, z nichž zhruba ze 2/3 převládají cykloturisté. Akce se skládá z pěších vzdálenostních pochodů a cyklotras na daný počet km. Samotné cyklotrasy byly do akce přidány teprve nedávno. Asi po roce 2000. Do té doby se jednalo o čistě pěší turistickou akci. Cyklotrasa na 85 km je ta nejdelší. Letošní rok zavedl účastníky širokým okruhem po velké části kraje Vysočina, provedla je krajským městem Jihlava, lesy jižně od města v celku Jihlavské vrchy. Sjezdy do údolí řek a údolí i častými výjezdy zpět do kopců.

Trasa je středně těžké kategorie. Vzdáleností a častým střídáním sjezdů a výjezdů je však vhodná spíše pro náročnější cyklisty, než pro rodiny s dětmi.

Vzdálenost: +- 85 km

Obtížnost: střední až těžká

Kolo: silniční, krosové je však lepší (časté úseky horších cest v lesích - hrozí defekty)

Mapa: vhodná je napřiklad KČT č. 79 Jihlavsko 1:50 000

Popis:

Pro účely cesty popis stávající trasy trochu upravím, z originálu odstraňuji místo startu, průjezdní kontroly a některé další údaje, které jsou směrodatné v rámci akce. Ne však při rekreačním výjezdu na kole. Detailněji popisuji některé z křižovatek.

Trasu je samozřejmě možné absolvovat i z kteréhokoliv průjezdního místa po trase, vhodné jsou napřiklad města Jihlava, Stonařov...

Z Měřína startujeme jako obvykle "od mapy" u parkoviště na náměstí. Pokračujeme po silnici č. 602 měrem Jihlava, zcela na konci náměstí odbočíme vpravo na silnici č. 348 směr Polná. Máme před sebou typickou trasu po Vysočině - kopce, sjezdy, pole a lesy, roviny najdete pouze zřídka. Začátek představuje výjezd nad obec Měřín. Z kopce je slušný rozhled zpět na Měřín i na druhou stranu do polí, z nichž se na severu zvedají Arnolecké hory. Sjíždíme z kopce a v zatáčce nezapomeneme odbočit vlevo. Držíme stále směr Polná. Po 5 km odbočíme do obce Jersín, který projedeme a následně po výjezdu do kopce odbočíme vpravo na účelovou asfaltovou komunikaci k lesu (v lese pak horší štěrková). Projedeme až na křižovatku lesních cest. Pokračujeme rovně, stále lesem, poté mezi poli do Zhoře. Obcí projedeme a připojíme se na frekventovanou silnici Žďár n/Sázavou - Jihlava. Naštěstí po ní jedeme jen 5 km. Projedeme přes Jamné, pokračujeme do kopce, do vesnice Rytířsko. kde odbočíme vpravo na cyklostezku č. 5215 směrem na Ždírec. Cesta nás provede alejí, lesem kolem rybníka ... až do obce Ždírec, projedeme kolem hřiště, až na hlavní cestu, kde odbočíme doleva, směrem na Jihlavu (cyklotrasa č. 16). Projedeme obcí Měšín, nad nejdůležitější komunikací v republice, dálnicí D1. Mírně stoupáme až na Evropské rozvodí Dunaj - Labe (před ním ještě vlevo Henčovské (Jihlavské) letiště). Pak už klesáme do Jihlavy. Projedeme obcí Hruškové Dvory a za viaduktem vlevo po modré turistické značce. Přijedeme až do Jihlavy. Zde na křižovatce najedeme na chodník a po starém mostě přijedeme k semaforu (u výjezdu z čerpací stanice ÖMV). Zde si počkáme na zelenou na přechodu, přejedeme zde ještě 4 proudovou Okružní komunikaci a míříme vzhůru do ulice Srázná. Tu však rychle opustíme a u restaurace Princ odbočíme do údolí vlevo (značená cyklotrasa). Projedeme okolo stadionu na Stoupách, kolem letního kina až k zoologické zahradě. Podjedeme starý most a stále po hlavní cyklotrase č. 16 projedeme ulicí Křížikova, Polní a na hlavní (ulice Brtnická) odbočíme vlevo. Po této pojedeme však pouze 30 m a hned další ulicí doprava (Škroupova - chybí zde značka cyklotrasy). Přejedeme další hlavní silnici (Znojemská - pozor na auta). Po okraji zástavby až na vykostkovanou ulici (Telečská). Míříme z Jihlavy, do kopce a projíždíme postupně přes Pístov (pod mostem nového obchvatu města) přes Vysokou a dostaneme se až na hřeben Brtnické vrchoviny. Kolem obce Popice. Po začátku sjezdu si dáváme pozor. Odbočíme na cyklotrasu č. 5090 vlevo. Zde náš čekají příjemné kilometry po pohodlných lesních asfaltkách. Dáváme pozor na běžce a další rekreační turisty, kteří toto místo kousek od Jihlavy, často využívají k nadýchání se čerstvého vzduchu. Trasa je většinou značená i pro pěší turisty a provede nás skoro po celé části Brtnické vrchoviny. U turistického rozcestníku "U obrázku" se dáme po modré směrem na Malý Špičák, projedeme kolem nejvyšího kopce tohoto pohoří Velký Špičák (733,5 m). Přes kopec vede modrá značka, před ním tuto tedy opustíme abychom se s ní opět brzy za kopcem opět setkali. Na křižovatce 5 tras se dáme vlevo (je tam nový povrch). Narazíme na další křižovatku. Začátek trasy č. 5200. Dáme se po ní. Dovede nás na silnici, kde odbočíme vlevo a pokračujeme lesem do kopce a pak mírně klesáme mezi poli až do obce Stonařov. Zde za hlavní silnicí (silnice č. 38 - Jihlava - Znojmo) jedeme a stoupáme stále po po silnici (cyklotrasa odbočuje vpravo). Na konci obce se dáme na odbočku doleva do obce Sokolíčko. Po okraji vesnice pojedeme polní cestou přímo na sever k hájovně, kde narazíme na cyklotrasu 5215. Odbočíme prudce vpravo. Na vrcholu stoupání trasa odbočuje doleva. Společně se žlutou turistickou značkou projedeme lesem přes obce Uhřínovice a Komárovice  - mezi vesnicemi stále rovně přes hlavní silnici. Za Komárovicemi je letiště, kde je možné vyzkoušet "maximální rychlost svého vozidla" (obvykle se tam ale spíš setkáte se závodníky na motocyklech), projedeme až na křižovatku Valdek a dáme se vpravo (cyklotrasa 162) přes obec Střížov. Odtud nás čeká dlouhý sjezd až do údolí řeky Jihlavy u obce Přímělkov. Pozor na vlakový přejezd. Za mostem se dáme vlevo. Úzká silnička s nepříliš kvalitním povrchem a nežádoucím automobilovým provozem nás provede proti proudu řeky Jihlavy. Po necelých 2 kilometrech odbočíme (po krátkém klesání) doprava do chatové oblasti. Celkem třikrát překonáme říčku Kameničku (lávky jsou vyvýšené a je nutné sesedat, kdo však chce může zkusi projet brodem). Za chatovou oblastí jedeme kolem rybníka a vyjedeme na silnici vlevo, od obce Vržanov. Po chvíli pak odbočíme vpravo na silnici do Kamenice a stoupáme. Po průjezdu náměstím u kostela odbočíme z hlavní silnice vlevo a pokračujeme směrem Měřín. Čeká nás již jen posledních 7 km. Na konci obce nás čeká ještě jedno trochu prudší stoupání. Trochu si odpočineme před Kameničkou, kde však znovu stoupáme. Po tomto výjezdu si však už můžeme oddychnout. Od řeky Jihlavy jsme vystoupali téměř 200 výškových metrů. Nezapomeneme se rozhlédnout na všechny světové strany, čekají nás krásné a daleké výhledy. Pokračujeme z kopce a za hranicí mezi okresy Jihlavy a Žďáru se dáme vlevo a do cíle nám zbývá posledních 5 km. Z kopce to rozjedeme, abychom "protější vlnu" lehce vyjeli a pak už jen pohodlně sjíšdíme až do cíle v Měříně.

Zdrávi dojeli

Novinky za rok 2015

budou v září

Petr

na FB nejsem - jsem asociál a jsem za to rád