Měřínský "olymp"

zpět na úvod

Arnolecké hory, Dědkovská hora (694m)

Nejde sice o nijak vysokou horu, je to spíš menší kopeček, jakých však na Vysočině není mnoho.

Dědkovská hora je 3 nejvyšší bod z pohoří Arnolecké hory, jedná se o mírně zvlněnou terénní vyvýšeninu sahající od města Polná u Jihlavy až po obec Netín. Z jižní strany se prudce zvedají nad okolní terén o cca 150 až 200 metrů, na sever pak klesají mírněji.

Připravil jsem zde pro Vás přibližně 35 km dlouhou trasu středně těžké obtížnosti, která Vás provede tím nezajímavějším.

Kolo: cross, může být i MTB

Obtížnost: střeně těžká

Vzdálenost: 35 km

Popis:
Start opět na Měřínském náměstí u mapy. Odtud se vydáme po hlavní silnici č. 602 směrem východním a po cca 600 m odbočíme vlevo na vedlejší silnici směr Netín. Podjedeme dálniční most a projedeme obcí Blízkov. Po prudší zatáčce vpravo následuje ještě jedna levá a hned za ní je odbočka do obce Dědkov. Pustíme se po ní. Pohodlnou silničkou dorazíme vcelku bez větší námahy do Dědkova. Na návsi doprava kolem hasičské zbrojnice, po cestě nahoru a doleva mezi domy. Pokračujeme po polní cestě a po cca 1 km se trasa rozdvojuje. Cesta je občas vyjetá víc rovno, někdy zase vlevo. My se budeme držet vlevo a částečně po vrstevnici projedeme úvozovou cestou s pěknými výhledy na jižní stranu až k lesu a zde na horizontu narazíme na zelenou turistickou značku. Na ní musíme odbočit vlevo a přímo do kopce. Je tam velký buk. Dejte si pozor, ať to nepřejedete. Přišli byste o vrchol. Zde to však již začíná. Následuje terénní vložka v podobě prudkého stoupání lesem, kolo odskakuje přes kořeny a kameny. Na lehkém převodu se staví na zadní :-)... Kdo se zastaví - a je-li vlhko a kolo prokluzuje - je to velice snadné - ten se málokdy znovu rozjede (pak nezbývá než vzít kolo do teplých a zbytek vyběhnout). Jo ale pokud máte MTB s pořádným vzorkem, tak vy to prostě máte za povinnost vyjet, žádné kecy!

Po náročném stoupání však přijde odpočinek v podobě krátké zastávky pro zapsání se do vrcholové knihy, pozdravíme Dědka a vzhůru dolů. Jedeme dále po cestě nejprve mírně z kopce, pak prudkým svahem a na rozdvojení se držíme vpravo. Po cestě (v prudší levé zatáčce bývá vlhko (pozor) dojedeme kolem Dědkovy studánky (značená odbočka z cesty) na silnici směřující z Měřína do Pavlova.

Vpravo po silnici přejedeme asi 100 m, k další odbočce vlevo a po luční cestě (stále zelené značení) dojedeme do obce Kyjov.

Na silnici se dáme vpravo a serpentinami po cca půl km dojedeme na 2 nejvyšší vrchol Arnoleckých hor. Kopec Kyjov (702 m), leží v lese mírně vpravo.

Na rozcestí se dáme vlevo (odbočka na Chroustov) a jedeme po vrstevnici, kde se můžeme pokochat krásnými výhledy na jižní stranu.

Po cca 2 km před vesnicí je odbočka na menší asfaltovou cestu vlevo (v zatáčce). Z místa je vidět na vysílač Havlina (706 m). Toto je nejvyšší bod pohoří. My však na tento nepojedeme, cesta vlevo je mnohem hezčí. Provede nás prudkým klesáním lesem - po chvíli asfalt končí, začínají kameny a pak šotolina (zde si užijí všichni sjezdaři).

Po cca 2 km na křižovatce (sbíhá se tu 5 cest - no vlastně 4, ta pátá je skoro neznatelná) odbočíme na cestu úplně vpravo a postupně lehce stoupáme. Po přibližně 1 km následuje odbočka vlevo (cesta po které jsme dosud jeli zde začíná silně stoupat).

Odbočíme tedy vlevo (rovně) a pokračujeme po vrstevnici až na hlavní silnici Jihlava - Žďár n. Sázavou. Na ní se dáme vlevo zkopce a projedeme po okraji obce Stáj na křižovatce odbočíme opět vlevo do kopce. Je sice prudší ale zato krátký.

Z vrcholu je pěkný výhled na vysílač na Havlině. Následuje dlouhé klesání až do obce Arnolec. V ní uprostřed je prudká zatáčka doleva a z ní se odbočuje silnice (i když je to vedlejší, jezdí po ní více aut) směrem na Měřín. Domů však ještě nepojedeme, po cca 2 km odbočíme vpravo do obce Jersín.

Projedeme ji a z obce stoupáme. Na vrcholu je rozcestí (silnice míří vlevo dolů), jedeme stále po silnici. Projedeme lesem, pak kousek otevřenou krajinou a po okraji dalšího lesa (malý kousek).

Za lesem odbočíme vlevo na lesní silničku. Po ní pořád rovně, podjedeme dálniční most a dojedeme až na silnici 602 - Měřín Jihlava. Na ní se ještě dáme vpravo a po cca 150 metrech je odbočka vlevo na další lesní silnici.

Po této objedeme kousek nezáživného úseku hlavní silnice. Jedeme stále po hlavní cestě a přijedeme zpět na silnici, nyní již odbočíme vpravo a zkopce dojedeme "volným pádem" až před Měřín. Krátké stoupání a jste v cíli.

Profil trasy:

Novinky za rok 2015

budou v září

Petr

na FB nejsem - jsem asociál a jsem za to rád