Nepál 2012

ZÁPISKY Z NEPÁLU - Trek a výstup na Mera Peak 6461m

14.dubna 2012 začala moje cesta do Nepálu. Trek i s přesunem trval celkově 23 dní. Objednal jsem si expedici u české cestovky, ale výhodnější je domluvit se až s nepálskou cestovkou, zaplatíme méně peněz, tedy pokud se umíte dobře domluvit anglicky. Odlet z Ruzyně do Milána-prvně jsem neprošel přes kontrolu, jelikož jsem si zapomněl margotky v kapse u bundy :) V Miláně jsme čekali 14 hodin.

15.4.    Let Miláno-Dillí-Káthmandú proběhl v pohodě. V Káthmandú nás vyzvedl mikrobus, byl vyřízen vstup do Nepálu za 40 dolarů. Naše skupina čítající asi 12 členů byla ubytována v hotelu Tenki. večer jsme dostali dalbát (rýže se zeleninou) a čočkovou polévku.

16.4.    Z Káthmandú jsme odletěli letadlem pro 32 lidí do Tumlingtaru. Z letadla byl fantastický výhled na všechny osmitisícovky i Everest.

Obr.:Tumlingtar Airport

Po přistání jsme nabalili nosičům 12 kg a vydali se do Kartigeghat. Cesta byla kolem řeky Aurun, kde rostly banány a pomerančovníky, dostali jsme se na nejnižší bod treku 290m, Nepál je skutečně výškově rozmanitá země, ušli jsme asi 12,3 km. Bylo pěkné vedro.

17.4.    Kartigeghat-Ghote Bazar (1000m)

Cestou do Ghote Bazar jsme se vykoupali v řece, procházeli bambusovými lesy-pořádnou džunglí (výška asi 20m), viděl jsem orchideje, opice. Ochutnal jsem čapátí a banány-místní kukuřičné placky-nic moc, jsou dost suché. Přespalo se v lodžiích, byly celkem pěkné, ráno nás probudil křik kohoutů.

Obr.:naše první nocování, společnost nám dělali švábi

Obr.:lodžie, některým nocležníkům šel kouř z ohniště uvnitř obydlí až do patra, ráno byli pěkně vyuzení :)

18.4.    Trek do Phedi (1560m)

Čekala nás cesta údolím řeky, na stráních rostla kukuřice, rýže, brambory, potkali jsme oslí karavany, krávy, vodní buvoly. Večerní masáž zad byla opravdu potřeba :)

Obr.:vesnice u Bungu

19.-20.4. Gurase

Ráno jsme dostali ke snídani omeletu, poté se vyrazilo na strmý výstup do Gurase (2300m). Co se týče vegetace, rostou zde rododendrony a orchideje. Celý den byl pěkný hic a večer jsme dostali opět dalbát. Dalším cílem bylo dorazit do Guidel, poobědval jsem nudlovou polévku a k večeři byly pro změnu pečené nudle. Zažádali jsme si o maso, běhěm deseti minut přinesl jeden nepálec kohouta, oškubal ho a dal uvařit a poté zapéct na pánvi, na talíř jsme dostali kohouta i s hřebínkem a nasekanými pařáty.

21.-22.4.    Trek Bung-klášter Boskom Gompa-Kirauli (aklimatizace do 3700m).

Následující den nám počasí moc nepřálo, bylo zataženo a před výstupem ke klášteru nás zastihla bouřka, která trvala asi hodinu. Na oběd jsme si mohli koupit dánský landšmíd, nudlovou polévku i čapátí s medem (stálo 100rupií a porce byla jak pro pětileté dítě). V Kirauli byla mlha, spalo se u kanystrů s benzínem :)

23.-24.4.     Jezera Panch Pokhris (5 jezer 4300m) - Khote

Od cca 4000m částečně sníh – od jezer sestup směrem do našeho dalšího nocování, dávám si poprvé kalhoty a bundu. Cesta pralesem byla jako ve filmu pán prstenů, stromy samý lišejník. V Khote jsme strávili dvě noci a dokonce dostali jídelní lístek. Sprchu jsme si museli zaplatit (kýbl cca 6 litrů vody pro osobu).

Obr.: jedno z jezer Panch Pokhris, dokonce se zde vykoupaly dvě doktorky :)

25.-26. 4.    Kemp Tagnak – Khare (4950m)

Ráno bylo opět azurové nebe, jak říkal kamarád Zdeněk prostě laťovka.V poledne byla zastávka v obydlí u "místního podnikatele", (věčně opilého)který si pěstoval brambory a prodával porci ke snědku za 500 rupií.Navečer mírně sněžilo. Strava se trochu zpestřila, ke snídani byl poreč (ovesno-prosná kaše), který se stal mojí stravou na následujích pět dní, jednou i s jejich džemem :) V Khare se spalo v lodžiích stejných jako pro nepálce, v kamenných lodžiích krytých plachtou a plechem jsme strávili ještě další tři noci.

27.4.    Odpočinkový den – průsmyk Mera La - Lukla

S doktorem Jiřím jsem podnikl vycházku do 5200m. Výstup byl fajn. pěkně jsme se aklimatizovali. Jedna holka a dva kluci se oddělili a šli do Lukly sami. K večeři sýrové taštičky, ňam.

28.-29.4. Khare a Mera Peak

Stoupání do sněhových výšin při větru trochu unaví, v horním basecampu (5500m) jsme si postavili stany a vařili polévku a čaj na noc. Ráno jsme byli rozděleni na tři skupiny, ta moje odcházela před pátou hodinou ranní. Výhledy fantastické, velký mráz a vítr, bez maček a cepínu jsem došel pod hlavní vrchol. V Khare jsme vrátili zapůjčené věci do Khare – půjčovny téměř všeho.

Obr.:jediný jak, kterého jsme za celou dobu viděli

30.4.-1.5.    Khote u Tagnaku – Thuli Karka (4220m)

A je tu květen, drobně sněží a v noci fouká silný vítr. Cestování nahoru a dolů se stále opakuje, k obědu si dávám brambory se sýrem za 400 rupií, v Khote čekáme na zbylých pět lidí a poté se vydáváme na další trek. Velké překvapení nás potkalo ohledně ubytování, čekala nás budova, dole s halou a kamny i barem, velmi příjemnou paní domácí, ale pěkně drahou :) Dvojpokoje byly pěkně zateplené. Na večeři jsem si dal zeleninovou rolku a tomato polévku. Zahráli jsme si mariáš ve třech. V noci byl velký vítr.

2.-5.5.    Strmý výstup do sedla Zatrwa Pass (4610m) – město Lukla  - pobyt v Káthmandú - návrat domů

Počasí bylo skoro jasné až oblačné, v hotelu Everest sumit jsme si museli zaplatit sprchu, jinak pohoda. Ochutnal jsem stejk z jaka a dal si kořalku. Jeden celý den jsme museli čekat na letadlo v Lukle, dopoledne byl silný vítr a odpoledne se už nelétalo. Před odletem do Tumlingtaru jsme měli k dispozici dva dny volna. V Káthmandú jsme navštívili mnohé památky: chrámový komplex Pashutinath (vstupenka za 500 rupií), budhistický chrám Swayambhu (vstup 200rupií - cesta ke chrámu byla podél pomníčků se zobrazenými zlatými budhy, schody jsem raději nepočítal :), z vršku chrámu byl nádherný výhled na celé Káthmandú) a také největší Buddha chrám.

Obr.: v Káthmandú

Článek byl sepsán podle výpovědi a materiálů Petra Pacala staršího.Povolení k horolezení a mapku najdete ve fotogalerii.

Více fotek na https://studentxxx.rajce.idnes.cz/Nepal/

Novinky za rok 2015

budou v září

Petr

na FB nejsem - jsem asociál a jsem za to rád