Raxalpe

pro nás z Vysočiny téměř nejbližší Alpská oblast, leží pouze asi 80 km jihozápadně od Vídně. Původně jsme tam vyrazili lézt na ferraty, které jsem si vyhlédl v průvodci. Ale oblast co se týká "náročnějšího" ferratového lezení zklamala. Nejsou zde příliš náročné trasy. V průvodci jsou značené s klasifikací 4 až 5 - což ovšem znamená, že na trase je jedno, dvě obtížnější místa a zbytek v podstatě nestojí za nějaké vázání na lano a vše se dá odchodit.

Přesto se akce vydařila:

den 1

Alpenverein steig

vyrážíme z tábořiště v údolí říčky Schwarza v Kaiserbrunnu, po silnici asi 3 km k nástupu na cestu údolím Höllental. S tohoto údolí se odpojuje několik cest. Nacházíme podle mapy všechny odbočky na všechny cesty, bohužel kromě té cílové Alpenvereinsteig. Když pak dorážíme na konec údolí, odkud už pokračuje pouze Gaislochsteig, jsme již rozhodnutí pokračovat v této cestě. Bohužel to znamená vzdání se žebříků a spokojení se s pár lany.
Průvodce nemáme sebou, kniha je přeci jen těžká a tak cestu Gustav Jahn považujeme za jednu z mnoha... dole však zjišťujeme, že je to propojovací cesta na Alpenverreinsteig... Naše cesta dále pokračuje normálkou nahoru na vyhlídku Höllental aussicht (kde končí i Alpenverrein, chvilka kochačky a pak cestou po náhorní rovině k chatě Otohaus a výše na jeden ze dvou vrcholových křížů - Jakobskogel. Odtud už jen sestup dolů do tábořiště.

den 2

vyjíždíme přes Preiner Gschaid úplně na opačnou stranu Raxů, cílem je parkoviště pod sedlem Nasswand - hřeben oddělující od sebe Raxy a druhou část pohoří Schneealpe. Vyběhneme nahoru (z parkoviště je to pouze asi 300 výškových metrů). Poté sestup do údolí Hirschwang a znovu výstup pod nástup kde se oddělují dvě železné cesty Wildfährte a Bärenloch - v plánu je první z nich. Opět ale nic složitého. jde v podstatě o horský chodník, ktérý jak později zjistíme je zajištěn úplně zbytečně.
Pokračujeme pak po náhorní rovině přes Karl Ludwig Haus až na nejvyšší vrchol Raxu Heukuppe vysoký 2007 m. Dolů plánujeme jít po cestě (hm název si nepamatuju, ale zjistím z mapy), která vede na jižním okraji samotného Raxu. Z tohoto dne nejzajímavější cesta, prudce klesá a část je zajištěná lanem, které je místy skutečně potřeba k zajištění. kousek přechod a pak jeden žebřík a sem tam opět lano. Sestoupíme zpět na Nasswand a dolů na parkoviště kde se na slunci ještě do večera válíme a nakonec tam i překempujeme.

3. den

Tentokrát přejíždíme na parkoviště v Griesleitenu, osadě nad Preinem. Cílem tentokrát má být ferrata Hans von Haidsteig. Cestu ale absolvujeme směrem dolů (což by se sice nemělo, ale budiž). Cesta nahoru je pro nás ta sestupová Preinerwandsteig - což ale zjištujeme až pozdě. Značení je totiž v Raxu velmi špatné a cest na mapě je hodně a bohužel se lze snadno zmýlit - takže až tam pojedeme příště budeme vědět. Preinerwandsteig je slušná diretisima, po skalách lze lézt jako kočka, chvílemi jsou i lana, ale jištění není potřeba. Opět procházka po náhorní rovině. Projdeme mezi dvěma kříži (od Preinerwand kreuz až ke kříži Jakobskogel. Zpět na Preinerwand se vrátíme cestou Seeweg - předtím se však musíme prodrat po již neexistující cestě zarostlé klečí. Dolů sestupujeme tedy cestou Haidsteig - no docela hezká, jedno místo náročnější, žebřík, pak krátký komín a pak širší římsa. Následně si ještě zalyžujeme v suti a ještě se projdeme po lesních cestách a vrátíme se zpět na parkoviště Greisleiten a na přespání tentokrát zamíříme zpět na tábořiště v Kaiserbrunnu.

den 4

tentokrát je v plánu pouze odpočinková cesta. Odpoledne již musíme odjet domů. Takže pouze krátký přejezd k nástupu na Rudolfsteig. Čeká nás převýšení cca 1100 m. Cesta je zatím asi nejpříkřejší diretisima co jsem tu zatím šel. Rudolf byl asi skutečně přísný kluk. Otevírají se nám na skalách nádherné výhledy do údolí Höllental a naproti přes řeku se tyčící Schneeberg. Obejdeme opět kus náhorní roviny a poté od chaty Glognitzerhütte (kterou zrovna rozšiřují a opravují) přes údolí Kesselgraben zpět k silnici. Cesta počítaná na cca 8 hodin máme ji o dvě hodiny dřív a to jsme ještě dost odpočívali.

Odjíždíme domů. Akce to byla pěkná, chodící.

fotogalerie zde

Novinky za rok 2015

budou v září

Petr

na FB nejsem - jsem asociál a jsem za to rád